برگزاری همایش بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی در اصفهان

برگزاری همایش بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی در اصفهانتولیت موسسه علوم اسلامی علامه کلباسی از برگزاری همایش بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی ۵ مهرماه در اصفهان خبرداد.

به گزارش خبرنگار اصفهان خبرگزاری تو

، آیت الله شیخ احمد کلباسی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: اگر دیدگاه دین تعریف و گفته نشود چه بسا فلسفۀ منحرف غرب اشکالات متعددی مانند آنچه حاکم بر جوامع غرب است را به همراه می آورد.

وی با اشاره باینکه باید توجه به علوم عقلی را برای کودکان در نظر داشته باشیم، بیان کرد:کودکان باید امور عقلی خودشان را بر اساس عقلانیت دین ترسیم کنند و فهمشان را از دین دریافت کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: بزرگانی که صاحب حکمت شدند و این علم را که اصلش از بیرون به اسلام وارد شده به آن بها دادند تا بتوانند جواب مبهم‌ها را پاسخگو باشند و امور عقلی را رشد و توسعه دهند.

آیت الله شیخ احمد کلباسی بیان داشت: شکی نداریم که فلسفه یونان باستان در این زمینه مطالبی داشته که باید مشاهده کرد ، همچنین باید بدانیم که اسلام در این خصوص چه نظری دارد.

تولیت موسسه علوم اسلامی علامه کلباسی افزود: قطعاً رشد این حکمت را مدیون بزرگانی همچون علامه حسن‌زاده آملی هستیم که ازنظر فنون مختلف در رشد حکمت متعالیه نقش بسزایی داشتند.

وی تاکید کرد: اگر اندیشۀ افراد بزرگی همچون علامه حسن‌زاده آملی تبیین شود قطعاً خبرگزاری توب رشد آن حکمتی خواهد بود که نیاز جامعه است.

آیت الله کلباسی با بیان اینکه جایگاه علامه حسن‌زاده آملی بسیار بالا است، گفت: بزرگداشت علامه حسن‌زاده یعنی توجه به اندیشه‌های ایشان تا مردم براساس راه‌های هدایت و سمبل‌های حکمت پیش بروند و انشالله که سبب رشد حکمی و عقلی جامعه شود.

تولیت موسسه علوم اسلامی علامه کلباسی افزود:اگر در تمام استان‌ها این همایش به صورت متعدد برگزار شود قطعاً اندیشه‌های این بزرگان می‌تواند به یافته‌های جدیدی در نظرات دست‌یافته و به عالم بشریت ارائه گردد.

در ادامه نیز مدیر موسسه علمی تربیتی آوای توحید شعبه اصفهان گفت: موسسه علمی تربیتی آوای توحید به منظور تربیت نیروهای تخصصی در حوزه علوم عقلی و ارتقای بینش و جهان‌بینی توحیدی در سال ۱۳۹۵ در قم فعالیت خود را شروع کرد.

حجت‌الاسلام سید احسان فقیهی بیان کرد: موسسه علمی تربیتی آوای توحید مبتنی بر حکمت متعالیه و معارف توحیدی و با هدف زمینه‌سازی ترویج علوم معقول و معرفتی فعالیت علنی تربیتی خود را در حوزه علوم عقلی آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه مشکل اساسی جامعه امروز توجه نکردن به ظرفیت وجودی خود است، گفت:این نیازمندی تنها در حوزه نظر نیست، بلکه لازم است مبانی معرفتی و عقلی به صورت کاربردی در متن زندگی و سبک زندگی عملیاتی گردد.

این مقام مسئول اظهار کرد: اگر امروز در جامعه شاهد پوچی‌گرایی و افسردگی افراد هستیم این همان عاملی است که در نگاه غرب و جهان بینی یهود دنبال می‌شود تا دهکده جهانی مبتنی بر مادی‌گرایی و پوچ‌گرایی محقق شود.

مدیر موسسه علمی تربیتی آوای توحید شعبه اصفهان گفت: این موسسه با بهره‌گیری از شاگردان والا مقامی همچون علامه حسن‌زاده آملی براساس حول محور مبانی فکری ایشان فعالیت علمی و تربیتی خود را دنبال می‌کند.

حجت‌الاسلام سید احسان فقیهی اضافه کرد: موسسه علمی تربیتی آوای توحید تا کنون حدود ۲۰۰ ساعت مباحث علمی و آموزشی در حوزه اجتماعی و سبک زندگی توحیدی ارائه کرده و آثاری نیز در حوزه تولید کتاب‌های داستان با هدف پرورش تفکر عقلانی در کودکان داشته است.

دبیر همایش بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی نیز در ادامه این نشست خبری بیان کرد: حوزه علمیه اصفهان در طول تاریخ همواره در مجموع علوم‌ حوزوی مختلفی مانند علوم ادبی، علوم نقلی و علوم معقول جایگاه ممتازی داشته است .

حجت‌الاسلام شیخ مجتبی انصاری گفت: اصفهان شهری است که در همه حال مدعی علوم‌ مختلف لغت عرب و علوم دیگر بوده و در صد سال گذشته نیز تاریخ اصفهان به حکمت و فلسفه گره خورده است.

وی ادامه داد: بعد از ملاصدرا فلسفه به فراموشی سپرده شده بود که در واقع مکتب فلسفی اصفهان با احیاگری سنت فلسفی توسط محمد بیدآبادی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

انصاری گفت: حوزه علمیه اصفهان به‌رغم وجود همه فرقه‌های فکری در فلسفه جایگاه ویژه‌ای داشته و این سنت فلسفی بیشتر در رابطه با استاد شاگردی است.

دبیر همایش بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی بیان داشت: همایش بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی به همت موسسه علمی تربیتی آوای توحید شعبه اصفهان و با همکاری نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان، مجمع حکمت مهدوی شعبه اصفهان، دانشگاه معارف قرآن و عترت، موسسه تحقیقاتی علوم اسلامی علامه کرباسی، بسیج ناحیه امام صادق (ع) و خانه حکمت اصفهان برگزار می شود.

گفتنی است؛همایش بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی با حضور اساتید برجسته ای همچون آیت الله شیخ حسن رمضانی، استاد اصغر طاهرزاده، آیت الله سید علی حسینی آملی، استاد علی کرباسی زاده ۵ مهرماه ساعت ۸:۴۵ صبح در اصفهان، خیابان حکیم، ضلع شرقی مسجد جامع حکیم، موسسه علوم اسلامی علامه کلباسی برگزار می‌شود.



پست های مرتبط

پیام بگذارید